Wednesday, January 18, 2012

Siang yang panjang..


Sejak akhir-akhir ini cuaca agak bahang.  Tambahan pula kelas prasekolah yang terletak betul-betul disebelah padang tanpa terlindung mana-mana pokok besar membuatkan kulit muka saya bagaikan terbakar dek hangat mentari tiap kali berulang alik keluar masuk ke kelas. Terdetik dihati ini bagaimanalah agaknya hangat mentari saat kita berkumpul di Mahsyar nanti.
Setelah seharian bekerja seperti biasa saya akan mengambil anak-anak dari rumah IBU mereka dan pulang ke rumah. Sampai saja dimuka pintu rumah belum pun sempat saya melunjur kaki meregang urat, anak-anak jiran sudah pun datang meneruskan rutin harian mereka mengaji al-Quran.  Apalah daya saya untuk berkata TIDAK ketika ibu mereka datang bertandang meminta tolong dari saya untuk mengajarkan anak-anak mereka mengaji walaupun sebenarnya kalau diikutkan kudrat memang saya tersangat penat setelah seharian bekerja.  Setelah menimbang dan memikirkan sedalam-dalamnya akhirnya saya mengambil keputusan untuk terus mengajar anak-anak jiran yang hampir 30orang itu sebagai amal dan jariah saya yang tidak seberapa. Teringat pada sepotong hadith yang berbunyi Sebaik-baik antara kamu adalah yg belajar & mengajar Al Quran". Mudah-mudahan saya dapat menjadi sebahagian dari golongan tersebut. Terkenang sejak sehabis berpantang anak kedua saya sudah mula mengajar anak-anak jiran mengaji Al Quran sambil memangku bayi. Begitu juga anak ketiga dan keempat. Mujurlah anak-anak tidak meragam dan memahami saya, alhamdulillah.

No comments:

Followers